Základní informace pro hráče:
Jedná se o disciplínu, která je zaměřena na přesnost a vznikla spojením dogfrisbee a šipek. Hráč má na hřišti kružnicemi vyznačený terč a snaží se do něj “trefovat” za pomoci házení disku a práce psa. Na vyznačeném hřišti smí být pouze rozhodčí a soutěžící tým. DogDartbee není nijak časově omezené, ale i přesto by hráč neměl svůj čas na hřišti zbytečně prodlužovat. Hráč se snaží od startovní čáry hodit co nejblíže ke středu terče tvořeného čtyřmi kružnicemi různých průměrů. Pes by měl disk ideálně chytit v jeho samotném středu. Hodnotí se místo dopadu předních nohou psa po chycení disku. Takto hráč a pes tvořící jeden tým získávají počet bodů odpovídající kružnici, do které pes dopadl.
Nejprve probíhá kvalifikace, která se skládá z 9 hodů. Součtem bodů za všechny úspěšné hody se následně určí pořadí všech týmů pro další kolo – semifinále. V druhém kole již pokračuje pouze 8 týmů s nejvyšším bodovým ziskem z kvalifikace. Z nich do posledního kola, finále, postoupí pouze 4 nejlepší. Ty pak bojují o medailové příčky. Tím vznikne konečné pořadí týmů.
Disciplínu Dogdartbee vymyslel Arie Könings z Holandska.
Pravidla české verze Dogdartbee
(taktická disciplína trefování se do terče)
poslední aktualizace pravidel ze dne 23.11.2025
Kvalifikační kolo
Prvním kolem disciplíny je tzv. kvalifikace, která se skládá z 9 hodů*. Tým může kvalifikační kolo odházet vcelku, nebo si ho může rozdělit na 5 a 4 hody (při rozdělení nastupuje tým na svou druhou část kvalifikačních hodů ihned po posledním týmu 1. vlny kvalifikace, tj. po všech týmech, které odházely 9 hodů a svých prvních 5 hodů). Půjde-li tým kvalifikaci vcelku, nebo na dvě části, je na rozhodnutí daného týmu. Nicméně své rozhodnutí musí hlavnímu rozhodčímu oznámit před prvním hodem. Pokud se tak nestane, tým automaticky hází všechny kvalifikační hody za sebou.
Po dokončení kvalifikace se sečtou bodové zisky jednotlivých týmů ze všech hodů a určí se pořadí. Pouze 8 týmů s nejvyšším bodovým ziskem pokračuje do druhého, semifinálového kola.
Pokud mají týmy mezi 1. až 8. místem shodný bodový zisk, je třeba provést rozhoz “o rozřazení”. Pokud mají týmy shodný bodový zisk na pomezí postupového místa, proběhne rozhoz “o postup” (viz odstavec rozhoz). Tím se určí pořadí týmů postupujících z kvalifikace.
*v případě velkého množství závodníků / nepřízně počasí může pořadatel počet snížit na 6 (to však musí oznámit nejpozději před zahájením disciplíny – na informační schůzce při zahájení závodu)
Semifinále – dvojice
Postupující týmy jsou rozřazeny do dvojic, a to 1. proti 8., 2. proti 7., 3. proti 6. a 4. proti 5. V každé dvojici hází jako první tým s nižším skóre z kvalifikace. Každý tým začíná v semifinále s nulovým skóre.
V rámci semifinálového kola má každý tým k dispozici 9 hodů, rozdělených do třetin po třech hodech. Platí tedy, že všechny čtyři dvojice odhází jednu třetinu (tedy 3 hody), poté všechny dvojice postupně nastoupí na hody v druhé a nakonec v poslední třetině. Z každé semifinálové dvojice postupuje do finále tým s vyšším bodovým ziskem. V případě shodného bodového zisku
v rámci dvojice je třeba určit vítěze rozhozem.
Nástup na jednotlivé třetiny:
Tým 8. hodí tři hody, poté tým 1. hází své tři hody. Následně jde na své tři hody tým 7. a pak teprve tým 2. Další v pořadí hází své tři hody tým 6 a následně tým 3. jako předposlední své první tři hody hodí hráč týmu 5 a nakonec tři hody předvede tým 4. Tím se semifinále přehouplo do druhé třetiny po dalších třech hodech ve stejném pořadí, jako házely týmy v třetině první. Tedy tři hody pro tým 8., 1., 7., 2., 6., 3., 5., 4. → poslední třetina po třech hodech v naprosto stejném pořadí týmů. Po sečtení bodů každého týmu se určí, který tým z dvojice má nižší a který má vyšší bodový zisk. V případě odstoupení týmu ze semifinále před jeho zahájením automaticky postupuje druhý tým z dané dvojice. Má však právo si svých 9 hodů odházet (pozn. dle bodového zisku ze semifinále se určuje pořadí ve finále).

Finále
Postupující 4 týmy mají k dipozici opět 9 hodů rozdělených do třetin po třech hodech (shodně jako v semifinále, jen nenastupují ve dvojicích). O pořadí, v jakém týmy ve finále nastupují, rozhoduje bodový zisk ze semifinále. Tým s nejvyšším bodovým ziskem hází jako poslední. Body získané ve finále určí vítěze (1.-4. místo) této disciplíny.
Tabulka pro finále – příklad:
Semifinálový tým 1 získal 210 bodů (tým 8 získal 130, tedy méně než 210), semifinálový tým 7 získal 250 bodů (tým 2 získal 240, tedy méně než 250), tým 3 získal 280 bodů (tým 6 získal 220 bodů), tým 4 získal 310 bodů (tým 5 získal 110 bodů). Následné pořadí pro finále by tedy vypadalo následovně:
Konečné pořadí
Vítěz závodu a pořadí týmů až po 4. místo vzejdou z výsledku posledního, finálového, kola. Páté až osmé místo je určeno součtem bodů ze semifinále a kvalifikace. Od 9. místa po posledního účastníka startovního pole jsou místa seřazena na základě výsledků z kvalifikace.
Rozhoz
V případě shodného skóre mají dotčené týmy rozstřel jedním hodem. Rozhoz pokračuje do té doby, než jeden z týmů hodí vyšší skóre. Pořadí házejících určí los, nebo je možné použít pořadí z kvalifikace, případně ze semifinále či finále (podle toho, kdy je rozhoz třeba). Body z rozstřelu se nepřipočítávají k již získanému bodovému zisku.
Hřiště
Soutěžní hřiště by mělo být rovné. Musí být bez jakýchkoliv překážek a ohraničeno jasně viditelným a pro psy bezpečným způsobem, například pomocí bannerů, fáborkami, plastovými kužely nebo plůtkem, aby se zamezilo úmyslnému, či neúmyslnému vstupu diváků na soutěžní plochu. Ohraničení se doporučuje minimálně ze zadní strany (za terčem z pohledu od startovní čáry) a po stranách.
Hřiště nesmí být uzavřeno takovým způsobem, který by psovi znemožňoval přinést disk, který skončí mimo hřiště.
Minimální rozměr hrací plochy je 12,5 m na šířku a 28,5 m na délku. Prostor před startovní čárou by měl mít minimálně 3 m a od startovní čáry ke vzdálené straně ohraničení je to tedy minimálně 25,5, m.
Vlastní terč je tvořen čtyřmi soustřednými kružnicemi. Střed těchto kružnic je od startovní čáry vzdálen 18,25 m. Průměry kružnic od nejmenší po největší jsou 50 cm, 2,5 m, 4,5 m a 6,5 m. Tím vznikají 4 bodované zóny. Pro lepší viditelnost se střed hřiště zpravidla vyznačí celý (např. moukou, bezpečnou barvou). Bodové ohodnocení jednotlivých zón je od středu za 100, 50, 30 a 10 bodů.
Posuzování
Platné jsou pouze hody chycené psem před tím, než se disk dotkne země. Chyt se boduje podle došlapu obou předních pacek* v momentě chycení disku, nebo po dopadu na zem, pokud pes při chytání vyskočil. Nejmenší / středová zóna s průměrem 0,5 metru je ohodnocena 100 body. Další zóna s průměrem 2,5 metru má hodnotu 50 bodů, zóna o průměru 4,5 metru je za 30 bodů a největší bodovaná zóna s průměrem 6,5 metru přináší 10 bodů. Chycení disku s došlapem alespoň jedné přední packy mimo oblast kružnic nepřináší žádný bodový zisk, tj. 0 bodů. Nechycený hod je pak označen v zápisní listině jako X.
Pokud je každá noha v jiné zóně, zapisuje se bodový zisk podle té s nižším bodovým ohodnocením. Výjimku tvoří střed kružnice, kde pro bodový zisk stačí došlap pouze jedné přední nohy. Pokud pes dopadne na čáru zóny nebo na čáru a do dané zóny, platí bodový zisk zóny, která je čárou označena.
*s výjimkou středové kružnice
Příklad došlapu při úspěšném chytu:
1) Pes dopadne jednou přední nohou do 30bodového prostoru a druhou na čáru 30bodové kružnice, takový pokus se hodnotí 30 body.
2) Pes dopadne jednou nohou do 30bodového prostoru a druhou do 50bodového prostoru, pokus se hodnotí 30 body.
Přešlap (FF = foot fault) nastává, když se hráč v průběhu hodu dotkne startovní čáry, stoupne na ni nebo ji překročí. Jestliže k tomu dojde, rozhodčí na startovní čáře zahlásí: „přešlap“ a hod se zapíše jako neplatný (FF). Tým však normálně pokračuje v soutěžním kole. Po odhození disku se však hráč může pohybovat volně po hřišti.
Pokud se pes v průběhu kola vyvenčí (na i mimo hrací plochu), nejsou uděleny žádné trestné body. Hráč je však povinen po svém psovi neprodleně uklidit a přichází o své zbylé pokusy v rámci daného kola.
Rozhodčí
Posuzují tři rozhodčí. Hlavním rozhodčím je osoba zapisující body (hodnotu pokusu) do zápisní listiny. Mimo hlavního rozhodčího je na hřišti také pomocný rozhodčí na startovní čáře, který hlídá přešlapy, a pomocný rozhodčí na protilehlé straně terče od hlavního rozhodčího. Rozhodčí na protilehlé straně funguje jako “druhé oči” hlavního rozhodčího především při hodnocení situací blízko u protilehlé strany terče, kdy je pes hlavou otočen od hlavního rozhodčího, který nevidí přesné místo předních nohou psa při chytu/dopadu.
Hlavní, bodující rozhodčí má absolutní pravomoc v otázce udělování bodů a proti jeho rozhodnutí se nelze odvolat. Bez vyžádání hlavního rozhodčího nebude rozhodčí na protilehlé čáře ani žádný jiný pomocný rozhodčí, pomocník či pořadatel signalizovat žádné rozhodnutí. Rozhodčí na protilehlé straně provede viditelnou signalizaci pouze v případě, že si to vyžádá hlavní rozhodčí.
Obecné informace
Tým musí být při zahájení kola před startovní čárou. Tým míří na vyznačený terč a snaží se úspěšným chytem disku sbírat body. Hráč smí k házení na terč využít jen jeden disk. Aby však soutěžící nebyli nuceni hrát s diskem, který má zlomený okraj, prasklinu nebo je poškozený jiným způsobem, který narušuje letové vlastnosti disku a/nebo představuje potenciální nebezpečí pro psa, může si soutěžící v průběhu soutěžení disk bez zbytečných časových prodlev vyměnit. To však za předpokladu, že si hráč náhradní disk či více disků na výměnu nachystal. Pro výměnu musí hráč zůstat v označeném hřišti (tedy cca do 3 metrů od startovní čáry – viz hřiště).
Na vyznačeném hřišti smí být pouze funkcionáři daného závodu (rozhodčí, organizátor) a soutěžící tým. Tréninkové hody před vlastním kolem závodníka se nepovolují. Průběhem kola se v této disciplíně rozumí čas od okamžiku, kdy hlavní nebo pověřený pomocný rozhodčí dá hráči znamení, že je připraven, a hráč vstoupí na hřiště, až do momentu, kdy hráč hřiště spolu se svým psem opustí.
Pro prevenci klouzání disku v ruce u silně slintajících psů je možné mít u sebe ručník či jiný kus savého materiálu pro utírání disku v průběhu kola. V průběhu kola není možné psa na vyznačeném hřišti odměňovat pamlsky či jakýmkoliv jídlem. Odměňování jiným způsobem by mělo probíhat bez zbytečných prodlev. Dle rozhodnutí rozhodčího může být tým vyzván k urychlení svého výkonu, poté mu může být kolo hlavním rozhodčím předčasně ukončeno.
Soutěžící startují první kolo (kvalifikaci) v pořadatelem stanoveném pořadí (zpravidla dle pořadí registrace nebo se startuje v takzvaném “walk-up order”, kdy týmy startují v takovém pořadí, v jakém přišly do řady / zapsaly se na pořadník atd.). Podle čeho se bude startovat, se soutěžící od pořadatele dozví nejpozději před začátkem závodu na společném informačním setkání, tzv. players meetingu.
Narušení kola
Pokud probíhající pokus naruší cokoliv bez zapříčinění právě soutěžícího týmu (například cizí pes vběhne do hřiště), na znamení jakéhokoli rozhodčího je soutěžní kolo pozastaveno. Po vyřešení problému může soutěžící tým pokračovat. Týmu může být udělena možnost opakovat poslední (narušený) hod a následně dohrát zbytek kola ihned, nebo na konci startovní listiny (tým dokončí své kolo, nikoli celou kvalifikaci nanovo). Aby se vyloučila možnost, že soutěž byla úmyslně přerušena s vidinou „pozdějšího startu“, musí se na odkladu hodů či jejich opakování shodnout většina rozhodčích. Soutěžní kolo může být přerušeno kvůli jakémukoliv rozptýlení či vyrušování, které může přímo, nebo nepřímo vést ke zranění psa nebo omezovat tým ve fair-play soutěžení.
Vyvenčení se na hřišti
Pokud se pes v průběhu kola vyvenčí (na i mimo hrací plochu), hráč po psovi uklidí a tým přichází o zbytek kola. Pokud bodový zisk týmu stačí na postup, může v soutěži pokračovat a nastoupit do dalších kol. Vyměřeným časem pro kolo se v této disciplíně rozumí čas od okamžiku, kdy hráč vstoupí na hřiště, až do momentu, kdy hráč hřiště spolu se svým psem opustí.
Zodpovědnosti hráče
Psi musí být na vodítku po celou dobu, mimo soutěžení nebo rozcvičování se. Rozcvičování by nemělo vyrušovat právě závodící tým.
Jakmile jsou vyvoláni, musí se hráči dostavit ke vstupu na hřiště se psem na vodítku. V případě “walk-up order” kvalifikačního kola si hráči hlídají sami, kdy je volné místo pro jejich soutěžní kolo. Hráč musí psa připnout zpět na vodítko bezprostředně po dokončení svého kola. Rozcvičující se týmy musí být mimo vyznačenou soutěžní plochu.
Hráči jsou zodpovědní za bezpečí a pohodu svých psů. Od hráčů/majitelů nebo jejich zástupců se očekává, že budou mít své psy neustále pod kontrolou.
Nevhodné chování a jeho následky
Bouřlivé námitky, vulgární vyjadřování a jiné nevhodné nebo nesportovní chování, ať už namířené proti funkcionářům závodu, či jiným osobám, mohou mít za následek vyloučení (diskvalifikaci) hráče z daného závodu, případně i ze závodů dalších.
Povinná diskvalifikace následuje v těchto případech, nicméně není omezena jen na ně:
- zneužití, týrání či ohrožení psa
- agresivní chování psa
- agresivní chování hráče
Protesty
Protest lze vznést jen na porušení technických parametrů, viz
Soutěžní řád DDKČR. Udělování bodů je zcela v moci rozhodčích a jejich rozhodnutí nebude přezkoumáváno, ani se proti němu nelze odvolat. Nepřijímají se žádné protesty týkající se bodování. Bodování a rozhodnutí rozhodčích jsou konečná a nemohou být změněna pořadatelem ani Komisí rozhodčích DDKČR.