Paralelní TimeTrial je disciplína jež vznikla z původní disciplíny TimeTrial (SkyHoundz). V TímeTrialu mají týmy dvě kola, ve kterých se snaží v co nejrychlejším čase získat dva úspěšně chycené hody za 20 yardů (18,3 m) vzdálenou hranicí a vrátit se s diskem zpět na start. Jde tedy čistě o čas. V paralelní variantě na čase záleží, ovšem pouze v prvním kole, kde týmy hrají o kvalifikaci do kola druhého, vyřazovacího. Do druhého kola postupuje 16 nejrychlejších týmů. Ty se pak mezi sebou vyřazují během paralelní části, kdy jdou vždy dva týmy proti sobě. Průběžným vyřazováním v rámci dvojic se určí vítěz.
poslední aktualizace pravidel ze dne 23.11.2025
Každý tým má na chycení jednoho disku za hranicí 20 yardů časový limit 60s. Tým musí být při startu před startovní čárou. Hráč se zahájením svého házení vyčká na znamená hlavního rozhodčího, který stojí na čáře, že je připraven.
Pokud se týmu nepodaří do jedné minuty získat platný první chyt, automaticky získává čas 140 s* a v kvalifikaci již dál nepokračuje. U prvního úspěšného pokusu se hodnotí čas v momentě chycení disku. Stejný časový limit platí i pro úspěšný chyt druhý. Pokud se týmu nepodaří mít druhý úspěšný hod do 60 s od prvního úspěšného pokusu, kvalifikační kolo týmu končí. Pokud tým zvládne 2 úspěšné chyty v časovém limitu, snaží se pes (popřípadě hráč – viz Posuzování) i s diskem co nejdříve vrátit na výchozí bod, tj. před startovní čáru. Úspěšný chyt značí pomocný rozhodčí stojící u hranice 20 yardů jasným signálem ruky (viz posuzování).
Příklad:
Hráč hodí disk a pes úspěšně chytí první disk. Rozhodčí ihned zkontroluje čas (lze využít průběžný stopnutý čas, pokud to použité stopky umožňují) – 59 s → maximální možný čas pro úspěšný druhý pokus je tedy 59 + 60 = 119 s → hráč pokračuje v házení. Druhý úspěšný chyt je v čase 118s (tedy tým to stihl do časového limitu) a pes se musí s diskem dostat zpět před startovní čáru. Celkový čas pro tento tým je 121 s.
Týmy se na základě naměřených časů seřadí od nejrychlejšího po nejpomalejší. Pouze 16 nejlepších týmů postupuje do druhého kola, tzv. vyřazovacího kola. V případě shodného času dvou a více týmů na rozhraní postupového a nepostupového místa rozhodne o postupu mezi těmito týmy opakované kvalifikační kolo. V případě shodného času na postupových místech, rozhodne o pořadí a následném rozřazení los.
* ve výjimečných případech musí rozhodčí hodnotu upravit tak, aby byla vždy větší než čas nejdelšího platného pokusu (například pes, který se při návratu s druhým diskem začichá, či odběhne)
Rozpis vyřazovacích kol je znázorňován pomocí grafu, kterému se slangově říká “pavouk”, protože má mnoho větví, které se postupně slučují a vedou směrem k poslednímu zápasu – finále. Dva zápasy předposledního kola se nazývají semifinále, předchozí čtyři zápasy čtvrtfinále a osm zápasů kola čtvrtého od konce osmifinále.
Postupující týmy z kvalifikace jsou rozděleny do dvojic následujícím způsobem: nejrychlejší proti nejpomalejšímu času, druhý nejrychlejší proti druhému nejpomalejšímu atd. (1. proti 16., 2. proti 15., 3. proti 14., atd.). Vždy tedy soutěží dva týmy současně, každý v jedné části hřiště – dráze (například označeno jako dráha 1 a 2, nebo dle barev). Možnost výběru dráhy má tým, který se lépe umístil v kvalifikaci, tj. měl lepší kvalifikační čas. Ve vyřazovacích kolech se již čas neměří. Týmy startují na povel rozhodčího. Rozhodčí odpočítává – „tři, dva, jedna, GO!“. Souboj ve dvojici, tj. rozběh, vyhrává tým, který dříve provede 2 úspěšné chyty za dvaceti yardovou hranicí a pes i disk se vrátí za startovní čáru.
Pokud některý tým odstartuje předčasně, pokus se nezapočítává bez ohledu na to, zda byl disk chycen nebo ne. Rozhodčí stojící na čáře zahlásí “Ulitý start.” a dodá konkrétní dráhu nebo jméno týmu, kterého se to týká. Tento tým však může normálně pokračovat v soutěži. Rozběh se nezastavuje. Hráč může psa zavolat zpět aniž by disk vyhodil. Start se ani tak neopakuje a disk, který poté vyhodí může být uznán jako první platný pokus. Pokud tým přesto zvládne dva úspěšné pokusy dříve než tým ve druhé dráze, je vítězem rozběhu a postupuje dál.
Dojde-li při rozběhu týmem k narušení vedlejší dráhy, buď chybně hozeným diskem nebo vběhnutím psa přes dělící čáru, automaticky postupuje druhý tým.
Hlavní rozhodčí má možnost v případě nejasného výsledku nechat opakovat rozběh.
Po semifinálových bězích (dva zápasy předposledního kola) se utkají vyřazené týmy o 3. místo. Vítěz semifinále je v konečném pořadí 3. a vyřazený tým 4.
Dva poslední postupující týmy, vítězové semifinále, se utkají na dva vítězné běhy. Po prvním rozběhu si vymění dráhy a pokud bude stav po druhém běhu 1:1, dojde k opětovné výměně drah.
Pořadí na 1. – 4. místě je určeno ve finálovém kole (vítězové semifinále → 1. a 2. místo, poražení v semifinále 3. a 4. místo). Pořadí na 5. – 16. místě bude určeno následovně: účastníci čtvrtfinále, kteří nepostoupí do semifinále obsadí 5. – 8. místo dle časů z kvalifikace. Účastníci osmifinále, kteří nepostoupí do čtvrtfinále obsadí 9. – 16. místo dle časů z kvalifikace. Od 17. místa se pořadí určuje podle časů z kvalifikace.
Hřiště na Paralelní TimeTrial je tvořeno obdélníkem o rozměrech minimálně 30 × 40 yardů (27,45 x 36,6 m). Soutěžní hřiště by mělo být rovné. Musí být bez jakýchkoliv překážek a ohraničeno jasně viditelným a pro psy bezpečným způsobem. Kvalifikační kolo je možné hrát na hřišti ohraničeném (např. páskou, bannery) pouze vnějším ohraničením z bočních a zadní strany.
Pro vyřazovací kola je plocha hřiště podélně rozdělena ve středu na dvě stejně velké části (13,7 m + 13,7 m) (viz. obrázek). Podélné rozdělení hřiště probíhá od startovní čáry až po konec ohraničení na zadní straně hřiště (ukončovací bariéra). Startovní/cílová strana hřiště se doporučuje nechat otevřená, nebo uzavřená v dostatečně velké vzdálenosti umožňující hráči pobízení psa k větší rychlosti, ideální je 10 a více metrů. Hřiště je takto rozděleno na dvě dráhy, které by měly být jasně označeny pro jednoznačnou komunikaci s hráči při výběru drah pro rozběhy.
Soutěž posuzuje hlavní rozhodčí, který se nachází vždy na startovní čáře, a pomocní rozhodčí. V této disciplíně se hodnotí rozběhy, které se skládají ze dvou úspěšných hodů zakončených návratem disku a psa zpět na místo před startovní čárou. Hlavní rozhodčí především kontroluje přešlapy, chycení disků, návrat po úspěšném druhém chytu, během kvalifikace měří čas a během vyřazovacích kol řídí start „tři, dva, jedna, GO!”. Na 20yardové čáře (hranici pro úspěšný hod) je během kvalifikačního kola jeden pomocný rozhodčí a během vyřazovacích kol jsou na této hranici rozhodčí dva. Pomocný rozhodčí hlídá chycení disku a zda tak pes učinil za požadovanou hranicí. Úspěšný, dostatečně dlouhý a chycený, pokus pomocný rozhodčí jasně označí zvednutím ruky s diskem či jinou dostatečně výraznou pomůckou. V případě prvního úspěšného hodu rozhodčí ruku drží zvednutou po zbytek kola.
Platné jsou pouze hody chycené psem před tím, než se disk dotkne země. Pes musí být v momentě chycení disku celý za 20yardovou hranicí. Chyt se hodnotí podle té packy, která je v okamžiku dopadu nejblíže startovní čáře. Při výskoku se vždy hodnotí místo dopadu. Pokud měl pes při chycení disku alespoň jednu končetinu v kontaktu se zemí, hodnotí se místo dotyku v momentě chytání a následný dotyk končetin ostatních. Pokud je pes za hranicí 20 yardů, ale jednu či více končetin má na čáře, počítá se to jako platný pokus (= čára hraje).
V kvalifikaci se u rozběhu týmu měří čas. Čas se začíná měřit ve chvíli, kdy pes nebo disk překoná startovní čáru. Čas se zastaví v momentě, kdy se pes a disk po dvou úspěšných hodech vrátí z hřiště zpět přes startovní (v tomto případě cílovou) čáru. V případě, že pes upustí disk v hřišti, může disk přinést hráč, čas se v takovém případě zastaví po překročení cílové čáry hráčem s diskem.
Přešlap (FF = foot fault) nastává, když se hráč v průběhu hodu dotkne startovní čáry, stoupne na ni nebo ji překročí. Jestliže k tomu dojde, rozhodčí na startovní čáře zahlásí: „přešlap“ a hod se týmu počítá jako neplatný. Tým však normálně pokračuje v soutěžním kole. Po odhození disku se však hráč může pohybovat volně po hřišti.
Na hřišti smí být pouze rozhodčí a soutěžící tým.
Soutěžící startují první kolo (kvalifikaci) v pořadatelem určeném pořadí (zpravidla dle pořadí registrace). Většinou se startuje v takzvaném „walk-up order”, kdy týmy startují v takovém pořadí, v jakém přišly do řady. Podle jakého systému se bude startovat, se soutěžící od pořadatele dozví nejpozději před začátkem závodu na players meetingu.
Hráč smí během rozběhu využít jen jeden disk. V průběhu kola není možné psa na vyznačeném hřišti lákat či odměňovat jídlem, hračkou či jinou pomůckou (ručník atp.). Odměňování psa by mělo probíhat vždy za hranicí vyznačeného hřiště.
Na vyznačeném hřišti smí být pouze funkcionáři závodu (rozhodčí, organizátor) a soutěžící tým. Tréninkové hody před vlastním kolem závodníka se nepovolují.
Pro prevenci klouzání disku v ruce u silně slintajících psů je možné mít u sebe ručník či jiný kus savého materiálu pro utírání disku v průběhu kola. Není však možné ten stejný ručník využít pro odměnu psa po dokončení rozběhu.
Pokud probíhající pokus naruší cokoliv bez zapříčinění právě soutěžícího týmu (například cizí pes vběhne do hřiště), na znamení jakéhokoli rozhodčího je soutěžní kolo pozastaveno. Po vyřešení problému může soutěžící tým pokračovat. Týmu může být udělena možnost volby opakovat rozběh ihned nebo na konci startovní listiny. V rámci vyřazovacích kol se na preferenci týmy z dane dvojice buď shodnou, nebo rozhodne los (případně startují na konci startovní listiny pro daný zápas – viz Vyřazovací kola).
Aby se vyloučila možnost, že soutěž byla úmyslně přerušena s vidinou „pozdějšího startu“ musí se na odkladu či opakování rozběhu shodnout většina rozhodčích. Soutěžní kolo může být přerušeno kvůli jakémukoliv rozptýlení či vyrušování, které může přímo nebo nepřímo vést ke zranění psa nebo omezovat tým ve fair-play soutěžení.
Pokud se pes během vyměřeného času vyvenčí na hřišti, tým přichází o zbytek kola bez ohledu na zbývající čas nebo automaticky prohrává rozběh. Pokud se pes vyvenčí během vyměřeného času mimo vyznačené hřiště, tým může pokračovat, ale čas/rozběh se nezastavuje a oprava není možná. Hráč musí po svém psovi neprodleně uklidit. Vyměřeným časem se v této disciplíně rozumí čas od okamžiku, kdy hlavní nebo pověřený pomocný rozhodčí dá hráči znamení, že je připraven, a/nebo hráč vstoupí na hřiště, až do momentu, kdy hráč hřiště spolu se svým psem opustí.
Psi musí být na vodítku po celou dobu, mimo soutěžení nebo rozcvičování se.
Jakmile jsou vyvoláni, musí se hráči dostavit ke vstupu na hřiště se psem na vodítku. V případě “walk-up order” kvalifikačního kola si hráči hlídají sami, kdy je volné místo pro jejich soutěžní kolo. Hráč musí psa připnout zpět na vodítko bezprostředně po vystoupení. Rozcvičující se týmy musí být mimo soutěžní oblast a diváky, aby nerušily soutěžící týmy.
Hráči jsou zodpovědní za bezpečí a pohodu svých psů. Od hráčů / majitelů nebo jejich zástupců se očekává, že budou mít své psy neustále pod kontrolou.
Bouřlivé námitky, vulgární vyjadřování a jiné nevhodné chování nebo nesportovní chování, ať už namířené proti funkcionářům závodu, či jiným osobám, mohou mít za následek vyloučení (diskvalifikaci) hráče z daného závodu, případně i ze závodů dalších.
Protest lze vznést jen na porušení technických parametrů viz Soutěžní řád DDKČR. Rozhodnutí rozhodčích nebude přezkoumáváno, ani se proti němu nelze odvolat. Nepřijímají se ani žádné protesty týkající se naměřeného času. Rozhodnutí rozhodčích jsou konečné a nemohou být změněny pořadatelem, ani Komisí rozhodčích DDKČR.
Nákres hřiště pro Paralelní TimeTrial, které se může použít také na klasický TimeTrial.
SPONZOŘI:
MEDIÁLNÍ PARTNEŘI:
FOTOGRAFOVÉ:
Adresa spolku: U Pergamenky 1511/3, Holešovice 170 00 Praha 7
Korespondenční adresa: Vilová 799, Nové Strašecí 271 01
Tel.: +420 774 089 019 (Martin Lev)
E-mail: discdogklub@gmail.com
IČ: 27040925
DIČ: CZ27040925
číslo účtu: 2200958095/2010 (Fio Banka)
IBAN: CZ5020100000002200958095
BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX